Tlf: 400 42 572
Det er arbeides allerede nå med å få oppført et teaterstykke om livet på gården i perioden 1840 til 1860. Gårdens eier var da Friele Joachim
 Joachim Friele og vi ønsker å ta publikum med på en foresilling inn i hans verden og samtid. Her møter de Friele som eier av gården og som en av datidens innflytelsesrike menn. De møter tjenerskap, arkitekter, naboer og festdeltakere. Alle bidrar de med å belyse tiden og historien rundt Kronstad hovedgård og Bergen i 1840-1860 årene.

Joachim Friele var en typisk representant for 1800-tallets bergenske storkjøpmenn, som kombinerte vellykket forretningsdrift med en levende interesse for byens ve og vel med betydelige donasjoner til vitenskap og utdannelse så vel som til sosiale formål.. Han var en fremgangsrik eksportør av rogn fra Nord-Norge til sardinfiskeriene i Frankrike og importør av viner derfra. Fra 1840 til 1850 var han fransk konsularagent i Bergen.
Deler av hans betydelige inntekter gikk til kjøp av Kronstad hovedgård 1840 og Lungegården 1844. Samme år lot han bygge om hovedhuset på Kronstad etter modell av det franske vinslottet Château Margaux i Médoc, som var avbildet på etikettene til vinflaskene han innførte derfra. Kronstad ble nå en av byens største privatboliger, og er blitt betegnet som ett av hovedverkene innen senempirens arkitektur i Bergen. I 1849 sa Friele opp sitt kjøpmannsborgerskap. Da hadde han allerede året i forveien slått seg ned for godt i Quimper i Bretagne, som var sentrum for de franske sardinfiskeriene. Herfra dirigerte han sine forretningsaktiviteter som fortsatte å blomstre.

ChateauMargaux
Utflytteren glemte likevel ikke fødebyen. I 1867 og 1868 tilgodeså han Bergens Museum med to legater på henholdsvis 7000 og 10 000 spesidaler. 1868 ble Friele utnevnt til ridder av St. Olavs Orden for “nidkjær Opofrelse for alment Vel”. Da han døde 1881, ble hans legeme ført tilbake til hjembyen og begravd der. I 1897 fikk Friele en gate oppkalt etter seg i hjembyen, en gatestump på Sydneshaugen, der man i dag finner flere av Universitetet i Bergens institutter.

Forestillingen ble oppført lørdag 14de april 2018 med tittelen "Mitt hus min borg"

Julemarked 2023

270116 logo1 258014m Logo KIWI pos arr.tj. logo nvio top logo