Vi har gleden av å presentere forestillingen GØK; Gamle Ønskekonserten.
Forestillingen ble satt opp 18de og 19de november 2017
Vi skal mange år tilbake i tid. Til den gang vi hadde kun én radiokanal å forholde oss til, mellombølgen var toneangivende og Nrk lisensen ble betalt uten knussel. Den gang radioen var et fast holdepunkt med ikoniske programmer som ; barnetimen for de minste, formiddags-konserten med Stavanger ensemblet, meloditimen, Rolf Kirkvåg i store studio og «God aften, mitt navn er Cox» på lørdags kvelden. Og så - det programmet hele Norge ventet på, store og små, unge som gamle; Ønskekonserten. Vi satt klare rundt radioapparatet i god tid før Bosjarenes inntogsmarsj inntok lytterskaren, først noen stille takter med klarinetten og så økende til et voldsomt fortissimo. Og så var vi i gang. Mange med oss har opplevd magien i det å sitte klistret mot en Radionette eller Huldra radio. Den dumpe rørlyden i et tungt trekabinett sitter fortsatt i ryggmargen. Ønskekonserten var ikonisk, et av det norske kulturfellesskaps høydepunkter. Det er denne stemningen og følelsen vi vil gjenskape sammen med publikum.
Konserten framføres av et ensemble satt sammen for å gjenskape et mest mulig autentisk lydbilde som i de originale ønskekonsertslagerne med en instrumentering bestående bl.a. av trekkspill/keyboard/klaver/synth – klarinett – trompet – fiolin – gitar – kontrabass – slagverk og sangere

Fremførelsen vi bli i rekkefølge som originalen; barnevisene, de åndelige, blandet drops og til slutt populær musikken før det ble hetende popmusikk. Det hele knyttes sammen til en forestilling på ca. 1 times varighet og ledes av programleder som knytter melodiønskene sammen med små anekdoter om komponist,tekst og tilbivelse etc. Innenfor denne tidsrammen vil det bli fremført 12-13 numre/slagere fra ønskekonserten. . Publikum inviteres til å levere inn melodiønsker i forkant av arrangementet og således være bidragsytere til konserten.

Neste arrangement

Torsdag 24. november kl. 2000
Kafé åpner kl. 1900
Entré kr 80,00 inkl. kaffe og kaker

Bergen og Magnus Lagabøters
bylov av 1276

Scholeus Bergen 1588

Rikssentrum , europeisk handelsby og julefred.

Ved Jørn Ø. Øyrehagen professor UIO og
Alf T. Hommedal 1ste amanuensis UIB